Botulotoxin

Lifting bez skalpelu

Odstranění mimických vrásek botulotoxinem

je stále oblíbenější nechirurgickou metodou. Spočívá v aplikaci tzv. kosmetického botulotoxinu typu A do mimických svalů, kde svým působením na úrovni neurosvalové ploténky vyvolá dočasné oslabení činnosti těchto svalů, spoluzodpovědných za vznik mimických vrásek.

Nejčastějšími lokalitami použití je:

• čelo
  • glabella – oblast nad kořenem nosu mezi obočím
  • zevní oční koutky
  • méně často krk a dekolt, případně brada
  • axila – podpaží (léčba nadměrného pocení, hyperhidróza)

Kromě vyhlazení vrásek dochází často i k přechodnému odstranění bolestí hlavy.

Aplikace botulotoxinu je zcela nebo téměř bezbolestná, provádí se několika vpichy velmi tenkou inzulínovou jehlou a stříkačkou do mimických svalů v oblastech, kde chceme vrásky odstranit. Zákrok je ambulantní, trvá asi 10 minut a pacienta nijak nevyřazuje z běžné denní činnosti.

Nástup účinku a doba působení:

Účinek botulotoxinu nastupuje do týdne až dvou, postupně odeznívá za 4 až 6 měsíců. Doporučený interval mezi opakovanými ošetřeními je půl roku, maximální možná aplikace je 3x ročně. Opakované používání botulotoxinu má větší efekt, znemožňuje návykovou mimiku a tím prodlužuje žádaný efekt.

Každý pacient prochází pečlivou vstupní konzultací s lékařem.

Nedoporučuje se v den ošetření, a nejlépe několik dnů předem, užívat protizánětlivá léčiva (acylpyrin, nesteroidní antirevmatika-ibuprofen), léky na ředění krve,antibiotika, a to z důvodů vyloučení tvorby modřinek v místě vpichu, případně alergické reakce.

Kontraindikace použití:

• poruchy krevní srážlivosti
  • těhotenství
  • kojení
  • nervosvalová onemocnění obecně (např.myasthenia gravis)
  • deprese

Použití botulotoxinu k odstranění vrásek není limitováno věkem, věková hranice pacientů se pohybuje většinou od 20 do 65 let, z důvodu prevence vzniku vrásek je možná i dřívější aplikace.

Účinek a především bezpečnost botulotoxinu je prověřena již několika desítkami let používání nejen v oblasti estetické dermatologie, ale i v očním lékařství a neurologii.

Pro korekci velmi hlubokých vrásek doporučujeme kombinaci dalších metod, jednou z velmi efektivních je vyplnění vrásek gelovými materiály. Tyto lze použít i do oblastí po předchozím ošetření botulotoxinem, nejlépe za několik dnů.